Backpacken en vrijwilligerswerk - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Dieske Kruisselbrink - WaarBenJij.nu Backpacken en vrijwilligerswerk - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Dieske Kruisselbrink - WaarBenJij.nu

Backpacken en vrijwilligerswerk

Door: Dieske Kruisselbrink

Blijf op de hoogte en volg Dieske

24 Juli 2013 | Sri Lanka, Kandy

Hallo lezers! Vorige week zou ik eigenlijk alsnog de orientatie doen, maar omdat ik toen eigenlijk al helemaal op m'n plek zat hier vond ik dat niet nodig en ben ik de eerste paar dagen maar meteen begonnen met het werken bij de projecten. Ik heb bij een project voor baby's en een project voor gehandicapten gewerkt. In Sri Lanka is het verboden om voor je 18e een kind te krijgen. Minderjarige meiden die zwanger raken (omdat ze bijvoorbeeld verkracht zijn) zijn een schande voor de familie en worden daarom vaak verbannen. Gelukkig zijn er hier een aantal projecten die dit soort vrouwen opvangen (waarschijnlijk ga ik daar ook nog naar toe). De baby's die volgen uit de opgeplande zwangerschappen worden opgevangen bij bijvoorbeeld het project waar ik vorige week ben geweest. Dingen die je moet je doen zijn bijvoorbeeld eten geven en wassen en natuurlijk moet je ze geven wat ze echt nodig hebben: aandacht.

Het gehandicapten project was zwaar en vermoeiend werk maar erg leuk om te doen. Ik heb 1 dag van de introductie meegepakt om de temple of tooth (belangrijke tempel waarin de tand van Buddha bewaard wordt) te bekijken en om wat typisch Sri Lankese gerechten te koken. Eigenlijk probeer ik zoveel mogelijk te doen en de dagen lijken voor mijn gevoel dan ook echt voorbij te vliegen.

Na 2 weken in Kandy te zijn geweest was het tijd om m'n backpack weer in te pakken! Op naar Trincomalee, een kustplaatsje in het noorden! Samen met 1 Canadese, 1 Oostenrijkse, 2 Engelsen, 1 Chinees en 1 Nederlander zaten we vrijdagochtend om 4:30 al in de bus voor ons weekendje weg. Zon, zee, strand en andere reizigers. Elke avond muziek en gezelligheid en wokken op het strand. Ook hebben we een middag gesnorkeld wat echt gaaf was.. Haaien, schildpadden en bijzondere vissoorten gespot. Voor omgerekend nog geen €10 konden we 2 nachten in een hostel slapen. Is natuurlijk niet duur maar als je vervolgens beide nachten op een strandstoel voor de zee slaapt is het eigenlijk wel weer zonde van je geld. Op het strand overnachten is ook wel een avontuur opzich. Uiteraard hadden we onze zwemkleren al aan zodat we zodra we wakker werden meteen de zee in konden:)

Afgelopen zondag zijn we na ongeveer 11 uur reizen in Ambalangoda (zuiden) aangekomen. 11 uur in bussen zitten die constant Sri Lankese muziek op vol volume uit de speakers knallen (elke zitplaats heeft zo ongeveer een eigen box) is best vermoeiend. Daarnaast moet je niet raar opkijken als de buschauffeur eventjes stopt omdat hij langs een Buddha beeld rijdt en moet bidden of een passagier even snel een paar bananen moet kopen. Nu zwijg ik nog over 'mannetjes' die in de ene na de andere bus al schreeuwend laten weten dat ze iets verkopen of het aantal mensen wat in 1 bus wordt gepropt. Eigenlijk kan ik er ook wel weer van genieten.

In Ambalangoda zit ik samen met vele andere vrijwilligers in een soort hotel wat echt pal aan het strand ligt. Ik deel mijn kamer deze week met 2 andere meiden en ik heb veel lol met de andere mensen hier. Omdat je aan de kust zit valt de impact die de tsunami in 2004 gemaakt heeft veel meer op. Maandag zijn we naar verschillende monumenten en een fotomuseum van de tsunami geweest. Vooral de tekening die kinderen hadden gemaakt met 'hun belevenis van de tsunami' maakten veel indruk op mij

Sinds gisteren ben ik begonnen met het schildpadden project en dat is echt super om te doen. Het is wel hard werken maar het feit dat je tussendoor zo even de zee in kan (het project ligt aan het strand) en een kokosnoot in je handen gedrukt krijgt maakt een hoop goed.

Tot en met vrijdag werk ik nog bij het schildpaddenproject. Dit weekend gaan we misschien op jeepsafari en ik ben nog aan het overwegen om Adams Peak in een van de komende weken te beklimmen. Deze berg is bijna 2400 meter hoog en beklim je 's nachts zodat je 's ochtends de zonsopgang kunt bekijken. Echter is het seizoen nu niet ideaal en is de kans groot dat je de hele nacht in de stromende regen en watervallen aan het klimmen bent. Volgende week ga ik beginnen met lesgeven bij een pre-school en lesgeven bij monniken. Wat er voor de rest gaat gebeuren durf ik nog niet echt te zeggen. Alles verloopt zo spontaan en flexibel maar dat maakt het reizen ook weer super!

  • 24 Juli 2013 - 17:24

    Karin Rougoor:

    Je komt volgens mij bijna dagen te kort, leuk om je verhaal te lezen, nog veel plezier, en doe het rustig aan, groetjes van ons allemaal hier. Karin

  • 24 Juli 2013 - 21:42

    Ida Woolschot:

    Ha Dieske,

    Wat kan jij toch leuk schrijven. Heel informatief en betrokken. Wat zie je veel en maak je leuke dingen mee. Mooie ervaring!

    groeten vanaf de kersendiek.

  • 25 Juli 2013 - 13:56

    Dionne:

    heel gaaf om te lezen wat je daar allemaal meemaakt dies! nog heel veel succes en plezier. liefs Dionne

  • 26 Juli 2013 - 10:26

    Els Kruisselbrink:

    Hoi Dieske,

    Wat fijn dat je het zo goed naar je zin hebt en leuk om te lezen wat je allemaal doet.
    Geniet er van!

    groetjes, Bas en Els

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dieske

Actief sinds 07 Okt. 2012
Verslag gelezen: 499
Totaal aantal bezoekers 5109

Voorgaande reizen:

05 Juli 2013 - 12 Augustus 2013

SRI LANKA 2013!

21 Juli 2012 - 07 Augustus 2012

Malawi

Landen bezocht: