Adventures in Sri Lanka - Reisverslag uit Ambalangoda, Sri Lanka van Dieske Kruisselbrink - WaarBenJij.nu Adventures in Sri Lanka - Reisverslag uit Ambalangoda, Sri Lanka van Dieske Kruisselbrink - WaarBenJij.nu

Adventures in Sri Lanka

Door: Dieske Kruisselbrink

Blijf op de hoogte en volg Dieske

06 Augustus 2013 | Sri Lanka, Ambalangoda

Hallo geinteresseerden.. Het duurde even maar hier weer een klein verslag vanuit het zuiden van Sri Lanka. Volgensmij heb ik mijn laatste blog geschreven toen ik het schildpaddenproject aan het doen was. Mijn tijdsbesef ontbreekt een beetje hier en eigenlijk is dat wel relax. In de afgelopen weken is er weer van alles gebeurd. Ik heb voor het eerst in m'n leven tuktuk gereden (met succes!), ik heb in een hostel midden in de jungle met waterval-douche geslapen, ik heb Afrika herineringen opgehaald toen ik de safari in Uda Walawe heb gedaan en ik heb weer super leuke mensen ontmoet die het reizen nog leuker maken. Het weekend na het schildpaddenproject ben ik op jeepsafari geweest in Uda Walawe National Park wat zo'n 6 uur reizen met de bus van Ambalangoda af ligt. Het bussysteem begin ik inmiddels ook wat meer te begrijpen en te waarderen. Lang in de bus zitten (10 uur reizen is geen uitzondering) begint echt normaal te worden.

De safari was echt prachtig. Bijna 3,5 uur hebben we met z'n vieren in de jeep gezeten om onder andere krokodillen, olifanten, buffalo's, bijzondere vogels en bovenal de echt super mooie omgeving te bekijken. Later die dag zijn we naar Galle geweest, een oud kustplaatsje in het zuiden wat bekend staat om het grote 'Dutch Fort'. Ook zit er een groot cricket stadium waar we een wedstrijd hebben gekeken. En last but not least ook nog een moment-of-fame meegepakt toen ze in Galle een film aan het opnemen waren en wij mochten figuren. Haha

Dag erna zijn we naar Unawatuna (hoe vaker je t zegt hoe leuker het wordt) geweest. Lange stranden, heldere en rustige zee, veel barretjes en veel toeristen. Daarna hebben we met een paar lokalen een uur lang gevist op houten palen die midden in de zee staan. Ik kan je vertellen dat het niet meevalt om er op te komen en het lijkt me een beter idee om het later een keer over mijn vangst te hebben. Wel een leuke ervaring!

Die week erna heb ik in de ochtend vrijwilligerswerk bij een preschool gedaan en in de middag lesgegeven bij monniken. De kinderen bij de preschool zijn echt nog heel klein (en schattig). Ook is het meer dan normaal dat je bij de preschool om 10 uur 's ochtends een flink bord rijst voorgeschoteld krijgt en aangezien het afslaan van eten behoorlijk onbeleefd is heb je eigenlijk geen keus. Engels lesgeven aan de monniken vond ik super leuk om te doen. Ze zijn erg leergierig en hebben constant de aandacht.
Het niveau is al redelijk dus je kan prima wat moeilijkere dingen met ze doen. Aan het eind van de les zitten ze allemaal met smart te wachten op het moment dat we met hangman (galgje) gaan beginnen.

Verder ben ik naar Colombo geweest om mijn visum te verlengen (stel je voor: 4,5 uur in een ruimte heel chaotisch van balie naar balie gestuurd worden, je paspoort meerder malen kwijtraken en als je denkt dat je klaar bent moet je blijkbaar ook nog een pasfoto maken en mag alles overnieuw ingevuld worden) en heb ik afgelopen weekend Adams Peak beklommen! Super gaaf. Het was best koud, de tredes waren steil, het regende continu en het uitzicht op de top was verdwenen achter flink wat dichte wolken. Maar het voldoenings gevoel was optimaal en de weg naar boven en naar beneden was super. Hoge bergen, veel groen, theeplantages en heel veel watervallen. Doordat we de tijdens de weg naar beneden verdwaald raakten deden we er de terugweg 2x langer over dan de heenweg. Ook een avontuur op zich. We sliepen 2 nachtjes in een super leuk hostel met een geweldig uitzicht. Adams Peak ligt midden in de 'Hill Country' van Sri Lanka en dat is voor mijn gevoel echt heel anders dan de rest van het land.

Misschien wel een van de leukste dingen die ik hier gedaan heb: surfen. Voor mij was het de eerste keer maar het ging helemaal niet slecht en ik vond het echt super om te doen.. Deze week doe ik de Body & Mind week. Elke ochtend yoga en meditatieles en elke dag een uitgebreide massage. Daarnaast heb ik nog veel vrije tijd dus ik ga vandaag bijvoorbeeld op River Safari. Dit weekend vertrek ik weer naar Kandy om het Esala Perahera festival wat daar gaat plaatsvinden mee te maken. Dit religieuze festival van ongeveer 10 dagen schijnt echt heel groot te zijn en mag je eigenlijk niet missen. Ik ben benieuwd! Daarna ga ik helaas alweer bijna naar Nederland...

• 06 Augustus 2013 - 22:14

Elke:

Wauw dies klinkt echt geweldig!
    Ik vind het echt enorm stoer van je!
    Geniet er nog even van!!

Xxx

• 06 Augustus 2013 - 22:55

Alette:

Echt super leuk om je verhalen te lezen...tjee je maakt wel van alles mee zeg!
    Gaaf joh! Lekker door blijven genieten...groetjes Alette

• 07 April 2018 - 18:56

Nanda:

Hey lieve Dies, wat een leuke dingen doe je weer! Goed bezig! Leuk om weer eens wat van je te lezen. Ik heb je nummer niet meer en ook geen Whatsapp meer dus leuk om je zo toch weer te vinden. Verdeel plezier!